De klok verandert en nu?

In het weekend van 24 en 25 oktober gaat de klok weer een uur achteruit i.v.m. de wintertijd. Voor jonge kinderen kan het ritme aardig in de war worden geschopt. Hoe kun je voorkomen dat hierdoor je kindje oververmoeid raakt?

Het beste is om de omschakeling niet te abrupt plaats te laten vinden. Voor baby’s en jonge kindjes is het heel fijn om te werken met het stapsgewijs overbruggen van dit uurtje. Dit doe je om bijvoorbeeld enkele dagen van te voren te beginnen met het langzaam wennen aan de nieuwe bedtijd. 

Hoe werkt dit dan?
Begin bijvoorbeeld op dinsdag om je baby/kindje te gaan wennen aan het nieuwe tijdstip. Wordt er normaal om 19.00 uur naar bed gegaan dan probeer je dit te rekken naar 19.10. Op woensdag ga je richting 19.20, op donderdag 19.30, op vrijdag 19.40, op zaterdag 19.50 en op zondag is het 19.00 uur nieuwe tijd. Probeer dit ook te doen met de maaltijden en met het tijdstip van opstaan.

Op deze manier zorg je ervoor dat er op zondag een uur later naar bed kan worden gegaan en je kindje op het ‘normale tijdstip wakker wordt’.

Het duurt ongeveer een week om te wennen aan een uur tijdsverschil.

Gaat vooraf wennen niet? Dan achteraf, maar het blijft belangrijk om dit in kleine stapjes te doen.

Algemene tips voor baby’s en kinderen bij verzetten van de klok:

  • Volg de normale bed rituelen strikt, vooral de eerste dagen na de omschakeling.
  • Verduister gordijnen helpen kinderen ‘s ochtends iets langer te slapen.
  • Als het tijd is om op te staan zorg ’s ochtends dan voor licht. Bij het opstaan is licht juist belangrijk. In de wintertijd blijft het ’s ochtends nog lang donker. Doe in de winter dus gelijk bij het wakker worden het licht aan. Let op de slaapsignalen van je kind. 
  • Merk je dat je kleine moe wordt, maar is het eigenlijk nog geen bedtijd? Houd je kind niet onnodig wakker, maar breng hem naar bed. Je kleine wakker houden werkt vaak averechts.

Heeft u behoefte aan meer informatie, ook over andere zaken rondom het slapen van uw zoon en/of dochter, kijk dan zeker eens op de site van Puur Slaapcoaching