Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en de persoonlijke ontwikkeling van uw kind

Wij werken sinds 2014 met de methode Piramide voor kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Deze methode wordt ondersteund door de gemeente Heusden. Piramide is een compleet pakket voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Het pakket zit boordevol leuke materialen en gevarieerde activiteiten.

NB. in verband met het Coronavirus zijn er wat zaken die anders verlopen dan gebruikelijk. Onder het kopje Coronamaatregelen kunt u lezen hoe wij één en ander nu vorm geven.

Wat is Piramide

Piramide stimuleert kinderen in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. Kinderen die extra steun nodig hebben, krijgen speciale aandacht in de vorm van tutoren, taalstimulering en spel.

In eerste instantie was Piramide bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 6 jaar, die de peuterspeelzaal en groep 1 en 2 van de basisschool bezoeken. Er was hierbij speciale aandacht voor kinderen die extra steun nodig hebben, zoals allochtone en autochtone kinderen in achterstandssituaties.

Inmiddels is de Piramide-methode uitgebreid en verbreed tot een methode voor alle jonge kinderen van 0 tot 7 jaar in het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal en de basisschool. De methode biedt extra ondersteuning voor kinderen met een eventuele achterstand, maar heeft ook een uitbreiding op de bestaande thema’s voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

De opvoeder is en blijft dicht bij het kind en neemt tegelijkertijd afstand, zodat het kind zelfstandig kan worden. Deze paradox is de basis voor het Piramide-concept. Er worden vier basisbegrippen onderscheiden: psychologische nabijheid, psychologische afstand, het initiatief van het kind en het initiatief van de opvoeder (leidster/ pedagogisch medewerkster).

Al onze pedagogisch medewerksters zijn VVE-gecertificeerd. In de jaarplanning zijn de projecten/thema’s opgenomen aan de hand van de Piramide-methode. Door VVE gericht te werken en het blijven volgen van verdiepingscursussen, blijft de kwaliteit gehandhaafd. Met regelmaat bespreken de pedagogisch medewerksters (Piramide-overleg) de ontwikkeling van een kindje op de groep. Aan de hand van vastgestelde formulieren worden de sociale en emotionele ontwikkeling gevolgd en genoteerd. Deze gegevens worden meegenomen op het observatieformulier.

Jaarlijkse observatie momenten; de ontwikkeling van uw kind

Jaarlijks worden de kinderen die Villa Kakelbont spelen worden naast de dagelijkse monitoring ook jaarlijks geobserveerd aan de hand van de door de gemeente Heusden aangereikte observatielijsten. Deze zien er als volgt uit.

Observatie kind bij leeftijd 1 jaar

Als uw kind de leeftijd van 1 jaar heeft bereikt zal er een uitgebreide observatie plaats vinden. Er wordt een lijst ingevuld door de mentor in samenspraak met de collega's uit de groep. Deze observatie wordt op deze observatie-lijst vastgelegd en aan u per e-mail gestuurd, waarbij u op de begeleidende brief door middel van een handtekening aangeeft dat u de lijst heeft gezien.

Als er vanaf de plaatsing van het kind bijzonderheden voordoen op gebied van ontwikkeling nemen wij contact met u op. Als u naar aanleiding van de observatie vragen heeft kunt bij de mentor terecht voor eventuele uitleg of voor het aanvragen van een gesprek.

Overgangsgesprek bij leeftijd van 2 jaar

Bij overplaatsing van uw kind van groep Nielson naar groep Pippi & Witje maken wij een afspraak met u en de mentor en eigenaresse voor een zogenaamd “overgangsgesprek”. In dit gesprek informeren wij u over de ontwikkeling van uw kind en hoe uw kind speelt in de groep, aan de hand van de observatielijst. Deze tekent u na afloop voor gezien. Natuurlijk is er ook de gelegenheid om vragen te stellen. Beide ouders zijn van harte welkom bij dit gesprek.

Voor u en uw kind kan de overplaatsing een hele gebeurtenis zijn. Het kind speelt nog in de vertrouwde groep en is nog het grootste kind van de groep. In de opvolgende peutergroep is uw kind de kleinste van de groep.  Dit is een hele overgang en kan een behoorlijke impact hebben op uw kind. De mentor en de vaste pedagogisch medewerksters hebben de kennis om een inschatting te maken of een kindje toe is om over te gaan, of dat het beter is om nog even te wachten. 

Observatie kind bij leeftijd 3 jaar; peuterobservatielijsten en Cito

Als uw kind de leeftijd van 3 jaar heeft bereikt zal er een uitgebreide observatie plaatsvinden.

Sinds 2011 werken wij met observaties volgens het kind-volgsysteem vanuit de gemeente. Deze zijn in juni 2016 herzien zodat er binnen de gemeente één en dezelfde lijst wordt gebruikt, wat weer handig is voor de basisscholen. Deze lijst is redelijk gelijk aan de lijst die is ingevuld bij 2-jarige leeftijd (echter is hier geen score aan verbonden), evenals de lijst bij het eindgesprek op 4- jarige leeftijd. Het kind wordt door de mentor van uw kindje uit de groep en overige pedagogische medewerksters uit de groep, besproken. Aan de hand daarvan wordt de observatielijst ingevuld.

Als er vanaf de overplaatsing van het kind bijzonderheden voordoen op gebied van ontwikkeling nemen wij contact met u op. Als u naar aanleiding van de observatie vragen heeft kunt bij de pedagogisch medewerksters terecht voor eventuele uitleg of voor het aanvragen van een gesprek.

Mocht er opvallend gedrag bij een kind geconstateerd worden, dan worden de ontwikkelingen wekelijks met u besproken.

Bij de observaties bij de leeftijd van 3 jaar, behoren ook toetsen. Er worden bij kinderen van drie jaar en van bijna vier jaar enkele CITO toetsen afgenomen voor Rekenen en Taal. Zo wordt de ontwikkeling van uw kindje gevolgd. Er wordt in het schriftje geschreven op welke dag deze plaats heeft gevonden. Dit klinkt allemaal pittig, maar voor een kind is het erg leuk om te doen.

Wij benoemen dat we een spelletje gaan doen. Deze toetsen worden in alle rust afgenomen, buiten de groep. Observaties worden genoteerd.

In de observatielijst die per email wordt verstuurd, wordt aangegeven waar eventueel door jullie als ouders aan gewerkt kan gaan worden met het kind thuis. Zo ontstaat een betere samenwerking tussen u als ouder en het kinderdagverblijf. Dit draagt weer bij aan de ontwikkeling van uw kindje. Tijdens het eindgesprek als uw kindje bijna vier is, wordt ook deze lijst er weer bij gepakt.

Eindgesprek bij leeftijd 4 jaar

Het eindgesprek vindt plaats ongeveer 1 á 2 maanden voordat uw kind ons kinderdagverblijf verlaat (bij 4 jarige leeftijd) of bij het tussentijds verlaten van de Villa. Tijdens dit gesprek kunnen wij u onze laatste bevindingen melden en zorgen voor een goede afsluiting, zowel voor het kind als voor de ouder. Voor het kindje hangt er een geknutselde “afscheidskalender” in groep Witje vanaf 2 weken voor vertrek. Ieder bezoek van het kindje wordt er een sticker geplakt, zo is eenvoudig en overzichtelijk te zien voor het kind wanneer het de laatste keer is dat hij/ zij komt spelen bij de Villa.